hehOo!!^^

::it's ALL abOut LIFE:: as life is toO shOrt to fOrget Our prEciOus mOments, lets stOrie mOrie then! (^-^)

Monday, 8 August 2011

Hajaratul Aswad

semue pon tau kan hajaratul haswad adalah batu syurga yang Allah turunkan ke muka bumi ni...
lalu diperintahkan oleh-Nya utk diletakkan di sisi kiri multazam, pintu Kaabah..

hajarul-aswad................Islamic Picture Album.........mohammedashrafpa@gmail.com.........irimbiliyam...Jpeg.jpgbatu ni kisahnya semasa diturunkan, warna adalah sgt putih berseri dgn memancarkan cahaya yg sgt bersinar...lalu pancaran cahaya itu ditanda dan dijadikan sempadan tanah haram pada setiap penjuru Kaabah...

tapi skunk ni kalau tgok, btu ni dah jadi hitam...
kerana byknya dosa manusia yg mencium batu ini...

utk menciumnya sgt la mencabar..
terutama golongan lelaki yg gagah perkasa beresak2 utk mendptkn peluang menciumnya..
kami kaum Hawa perlu beratur di sblh kanan setentang multazam supaya tidak tersepit antara kaum Adam.

tapi, al-maklum je ler mak2 arab sama org Iran, mak aih...
xmampu nk lawan bsr dorang..
Namun, pada pndapat saya...tiada yang mustahil jika Allah mengizinkan hamba-Nya mencium batu syurga ni kan? *=)
 apa yang anda perlukan hanyalah---->

Semangat & kesungguhan
disebabkan terlalu ramai yang merebut peluang menciumnya, maka perlu ada determination untuk bertahantanpa berputus asa..mgkin kali pertama mencuba tak berjaya, tapi jangan patah semangat untuk cube lagii....a

Kesabaran
ni yang paling penting kowt! kalau tak cukup kesabaran..maka akan tewas dipertengahan jalan..semasa kali kedua sy mencuba utk cium...bertarung seorang diri kerana ayah ditarik kebelakang oleh org negro yg besar..uhuhu..dah ada depan mata je batu tu, tapi ditarik kebelakang, maka i terus gagahkan diri dengan kudrat dan sekalung kesabaran yg ada untuk masuk semula mendekati batu tersebut...berkat kesabaran sgt berbaloi!!

Doa yang specific
1st time doa, i cume mintak Allah berikan kesepatan buatku untuk mencium hajaratul aswad...i berdoa dgn penuh pengharapan...tapi memikirkan mak i yg dah dihimpit dahsyat di blkg, i mengalah untuk terus mencuba...
kali kedua mencuba pada hari terakhir di Mekah jam 3.30 pagi, ku berdoa pula ''semoga Kau izinkanlah aku mencium hajaratul aswad-Mu ini pada umrah kali ni, di waktu dan ketika ini ya Allah Yang Maha Berkuasa...''

alhamdulillah syukur....
my parent & i diberi kesempatan oleh Allah taala utk mencium hajaratul aswad, Allahuakbar...tiada kata yang mampu menggambarkan perasan kami...harum dan mewangi! =)))

No comments:

Post a Comment